středa 28. června 2017

Baroko

Dobrý večer milé bloggerky a milí bloggeři! Na konci května jsme si vyjeli na pár dní do trojúhelníku Rakovník - Plzeň - Karlovy Vary. Na pomezí tří krajů jsme si trochu pocestovali po památkách, dali nějaké dobroty a jen tak užívali jaro.
Můj nejoblíbenější stavební styl byla vždycky gotika - však víte Chrám sv. Víta, sv. Barbora v Kutné Hoře, most Karlův i most v Písku... baroko mi proti vzdušné gotice připadalo přeplácané, přezlacené, dusivé.... Než jsem se potkala s Janem Blažejem Santinim Aichlem, tedy s jeho stavbami na Zelené Hoře a v Křtinách....a najednou je pro mne baroko úplně jiné, vzdušné, chytré, nápadité, ohromující.  Hlavním cílem naší cesty byly dva kláštery, které jsou spojeny s jeho jménem -Plasy a Mariánská Týnice .
Nejdříve jsme jeli do Plasů, velmi natěšení jsme našli budovu konventu a šli na prohlídku. Klášter je unikátní v tom, že stojí na více než pěti tisících zatopených dubových sloupech a denně se tam kontroluje stav vody, která brání hnilobě dřeva. Bohužel během května nebyl kostel přístupný, prohlídky jsou jen o víkendech a během hlavních prázdnin, škoda přeškoda. Na jednu stranu se doporučuje cestovat mimo hlavní prázdniny ale správci památek s tím zřejmě nepočítají. Areál patří Národnímu památkovému ústavu, potřeboval by spoustu peněz a péče.

pohled do atria konventu



unikátní schodiště - to je Santiniho perla


budova konventu zvenčí moc neláká

tohle by také nemuselo tak vypadat

a kostel pro nás  zůstal zavřený
Za areálem kláštera je zrekonstruovaný pivovar, ve které je Muzeum stavebnictví. Tenhle areál má jiného pána, který dokáže dostat unijní  dotace a tak je budova čistá, opravená. Expozice je multimediální a interaktivní, takže dost baví děti. Na mne to bylo možná až příliš akční. Ale chcete-li se podívat, jak se stavělo v minulosti od základů po střechu, je to dobrá volba. Ale to už jsme spěchali za dalším Santinim - do Mariánské Týnice.





Tento klášterní areál patří plzeňskému kraji, je lépe udržovaný. Uvnitř je expozice věnovaná baroku a zejména Santinimu -  báječný  nápad je například promítat klenby jednotlivých Santiniho staveb na strop, moc příjemné bylo podmalování expozice barokní hudbou. Součástí expozice je i kostel, byli jsme v něm úplně sami, prohlídka je bez průvodce a všechno je pěkně popsané. Doporučuju! Hned bych se tam vrátila....Řekněte sami, není ten Santini geniální? Je neuvěřitelné, že ty stavby vznikaly okolo roku 1710!

Bydleli jsme v hotelu http://www.hotel-jesenice.cz/ , pobyt jsme pořídili na slevovém portálu. Služby v pořádku, čisto, snídaně a večeře.

plavky jsem bohužel nechala doma, to  mne docela mrzelo


Věděli jste, že je letos rok baroka? Tipy na výlety jsou tady . Příště Vás vezmu, budete-li chtít, na dva zámky a do té doby si můžete se mnou prozpěvovat písničku
Opatrujte se, Vaše do Santiniho poblázněná  Eva

3 komentáře:

  1. Pěkný výlet :) mám to stejně, dřív mne zajímaly akorát románské a gotické stavby... asi se k baroku musí člověk nějak vyvinout, či co :D

    OdpovědětVymazat
  2. opravdu krásné stavby, určitě stojí za prohlídku

    OdpovědětVymazat
  3. Výlet to musel být moc hezký, jsem ráda, že nám Eva předkládá krmi architektonickou a ne restaurační, protože u ní mi většinou vyhládne. :-)
    Já nemám specifika co do architektury, stavba se mi prostě líbí nebo ne. Ale určitou slabost mám pro Benedikta Rejta, jako rodačka z Loun prostě musím. :-)

    OdpovědětVymazat